Voordelen yoga

voordelen yoga

 

Ik betrap mijzelf met regelmaat op de gedachte: Nu, heb ik even geen tijd voor yoga, hoor! Ik heb het veel te druk….. Wanneer ik dit denk, weet ik dat het juist tijd is om (even) tijd voor yoga vrij te maken. Yogabeoefening kent namelijk vele voordelen, vooral in een hectische leven.

Rust in je hoofd
yoga geeft rust in  je hoofd, en met een helder hoofd en kan je situaties beter overzien. Je kan hierdoor stress even aan de kant zetten om te bedenken wat nu werkelijk de prioriteit van dat moment is.

Betere lichaamshouding
Door spanning in je lichaam neem je onbewust een verkrampte lichaamshouding aan die ervoor zorgt dat je bloed onvoldoende door je lichaam kan circuleren. Wanneer stress te lang aanhoudt wordt de verkeerde lichaamshouding een voorkeurshouding waardoor je je niet prettig voelt, maar niet precies weet waarom. Tijdens yogaoefeningen merk je wat je voorkeurshouding is en hoe je de lichaamshouding kan verbeteren naar een gezonde lichaamshouding waarbij je bloed weer je gehele lichaam van zuurstof kan voorzien. Dit kan leiden tot een vermindering van nek- en overige gerelateerde spierklachten. Een bijkomend voordeel is dat vrouwen en mannen met een goede lichaamshouding vaak mooier worden gevonden!

Maakt je soepeler
Naast het verbeteren van je lichaamshouding, verbetert yoga ook je lenigheid en beweeglijkheid. Tijdens je eerste yogales yoga zal je waarschijnlijk nog niet alle oefeningen helemaal goed kunnen uitvoeren, omdat je nog korte spieren hebt en nog niet goed kan voelen welke spieren je tijdens de oefening kan ontspannen. Je zal merken dat na een paar lessen je pezen en spieren langer worden en je spieren gaat gebruiken waarvan je niet wist dat je ze had, waardoor je andere spieren kan ontlasten door ze te ontspannen.

Bouwt je spieren stapje voor stapje op
Yoga maakt je soepeler en ook sterker Hoe kan dat? De meeste oefeningen tijdens de yogales worden langzaam opgebouwd en je blijft vervolgens een aantal ademhalingen in de houding. Het is veel uitdagender voor je spieren om een houding vast te houden of langzaam te doen dan een houding snel te doen. Bovendien heb je voor balansoefeningen controle over je spieren nodig om te voorkomen dat je omvalt. Ook dat helpt je spieren op te bouwen en te versterken. Met iedere yoga oefening gebruik je weer andere spieren, zodat je hele lichaam naast soepeler ook krachtiger wordt.

Leert je weer diep te ademen
Bij een diepe volledige ademhaling, waarbij je optimaal gebruik maakt van je longcapaciteit komt er meer zuurstof in je bloed. Je voelt je daarbij energieker en fitter.  Ook neemt je concentratie toe. Hoofdpijnklachten kunnen verdwijnen en je voelt je rustiger, minder gejaagd. Daardoor kun je ook beter in slaap komen. Zelfs stoelgangproblemen kunnen verminderen doordat je darmen door een diepe ademhaling worden gemasseerd.

Verbetert je conditie
Het is echt waar: door yogaoefeningen te doen word je fitter! De oefeningen verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren je zuurstofopname. Hierdoor kan je intensieve inspanningen steeds langer volhouden.

Brengt je in het hier en nu
Door je tijdens de yogaoefening op je lichaam te focussen, kan je alle zorgen even opzij te schuiven.  Niks is even belangrijk meer behalve dat wat je op dat moment op je yogamat aan het doen bent. Bijkomend voordeel is dat door te leren leven in het hier en nu, je leert te genieten van de simpele dingen in het leven.

Ondersteunend aan intensieve sporten
Wanneer je intensief hardloopt, tennist, surft of bijv. klimt, gebruik je je spieren relatief eenzijdig. Door naast je intensieve sport ook aan yoga te doen, leer je de gespannen spieren te ontspannen en ontwikkel je je overige spieren op een aangename manier. Dit omdat de spieren die je tijdens yoga ontwikkelt meestal uitgerekt worden, want terwijl je ze versterkt, verleng je ze ook. Je richt je ook niet op een geïsoleerde spier, maar betrekt de kleinere spiergroepen er ook actief bij. Je traint echt je hele lichaam wanneer je yoga beoefent. Door yoga te beoefenen help je om je spieren te balanceren. Je bent niet te hard bezig met één specifieke spiergroep, waardoor je ook nog eens minder risico loopt op blessures.

Leert je lichaam opnieuw kennen
Tijdens een yogales wordt je jezelf bewuster van je eigen lichaam en haar grenzen. Dit kan in het begin frustrerend zijn, echter het wordt tekens makkelijker te leren luisteren naar je lichaam. Doordat je tijdens de yogales meer inzicht in jezelf krijgt, kun je dit gemakkelijker in het dagelijkse leven toepassen, waardoor je je prettiger in je lichaam gaat voelen.

Lichaam en geest komen weer met elkaar in verbinding
Hierdoor bereik je een optimale balans in je lichaam. Je voelt je goed, energiek en rustig. En niet te vergeten, je leert weer te handelen vanuit je hart en jezelf te verbinden met anderen.

Draagt bij aan een gezondere leefstijl
Als je aan yoga begint om af te vallen, houd je de lessen waarschijnlijk niet lang vol. Maar als je geïnteresseerd bent in een gezondere leefstijl dan ben je op de goede weg. Yoga is veel meer dan alleen yoga oefeningen, het is een levensstijl met veel aandacht voor alles rondom een gezonde lichaam & geest.

Eigenlijk is het is een cadeautje aan jezelf!
Door naar de yogales te gaan plan je op deze manier een momentje voor jezelf in. Je mag op dat moment echt even met jezelf bezig zijn, je alleen concentreren op jezelf in het hier en nu, en de rust pakken die je nodig hebt.