Je relax / digest systeem

Na de voorgaande blogs over stress zijn we eindelijk aan mijn favoriete onderwerp toe. Namelijk de onbekende natuurlijke tegenhanger van het wel bekende vecht/vluchtsysteem, het relax/digest systeem. Dit systeem heeft precies de tegenovergestelde werking op je lijf als het vecht/vlucht systeem. Je gebruikt het om je vecht/vluchtsysteem uit te zetten. om te ontstressen dus. Je relax / digest systeem wordt overigens officieel het parasympatisch zenuwstelsel genoemd.

Hoewel beide systemen onderdeel van ons oeroude centrale zenuwstelsel zijn, gaat ons vecht/vlucht systeem automatisch aan wanneer we een dreigende situatie ervaren. Het relax/digest systeem gaat helaas niet vanzelf aan, daar moet je wat voor doen. Een hond die zich na een dreigende situatie uitschudt, activeert bijvoorbeeld zijn relax/digest systeem. Schudden of trillen is een natuurlijke methode van het lichaam om zich te ontladen van de spierspanning en adrenaline.

Helaas, wij hebben onszelf aangeleerd om trillen te onderdrukken, omdat het wordt gezien als een teken van zwakte. Gelukkig kunnen we nog wel op andere manieren ons relax/digest systeem activeren.  De stoere surfer heeft het rillen vervangen door te waardelozen in zijn hangmat. Het heeft hetzelfde effect. Zo lijkt deze stoere surfer lui, maar op dat moment is het relax/digest systeem hard aan en werk. Het laat de hartslag en de bloedruk tot het oorspronkelijke niveau dalen, de bloedtoevoer weer naar de organen stromen, de spieren gaan zich ontspannen en de ademhaling wordt als vanouds. Het lichaam keert terug tot de oorspronkelijke gezonde toestand van ontspanning en vertering en kan zich daardoor herstellen van de actie om tijdens de volgende surfsessie weer prefect te kunnen presteren.

In een hangmatje gaan liggen is niet de enige manier om in de relax en  digest stand te komen. Je kan bijvoorbeeld ook schaterlachen, echt lekker diep slapen, ontspannen in een lekker warm bad, de hond te aaien of een gezellige tijd met je geliefde, vrienden of familie door brengen. Dus eigenlijk alle ontspannende activiteiten waarbij je het bewust naar je zin hebt.

Behalve surfers, nemen mensen niet echt bewust de tijd voor dit soort ontspannen activiteiten. Bijvoorbeeld tijdens het aaien van de hond zijn de gedachten van velen bij wat er eigenlijk nog gedaan moet worden. De gezellige afspraak met een goede vriend(in) wordt nog een keer verzet. En aan ontspannen in bad niets liggen doen, komen de meesten telkens net niet toe. Dit betekent dat we, net als in het liedje van Herman van Veen opzij, opzij opzij, in het dagelijks leven per dag meerdere keren ons vecht/vluchtsysteem aanzetten, maar vervolgens niet ons relax/digest systeem aanspreken om de schadelijke effecten van het vecht/vlucht systeem te neutraliseren. Een andere keer misschien….

De vraag is wat kan jij doen om je relax/digest systeem te activeren? Wanneer heb jij het zo naar je zin dat je werkelijk kan ontspannen en je lichaam zich even kan focussen op onderhoud, reparatie en bescherming tegen ziektes zodat chronische stress je niet te pakken krijgt?

Mocht je last van stress hebben en wil je er meer over lezen, dit is het volgende blog: relaxen en digesten door dingen met aandacht te doen. Als je liever gelijk actie neemt, kan je via what’s app of sms contact opnemen, dan bel ik  terug om te bespreken of ik iets voor je kan betekenen, 06 37558966

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.