De psoas spier en stress

Alhoewel we er niet bij stilstaan reageert ons lichaam nog vaak primair. Ongemerkt trekt je buik zich hol tijdens een levensbedreigende situatie. Zoals wanneer je in je huiskamer een inbreker met een mes ontdekt. Wat er eigenlijk gebeurt is dat je psoas spieren zich samentrekken. Zodat je snel ergens naartoe kan rennen of je been als afweer kan optillen om je organen in je buik te beschermen. De psoas wordt dan ook wel de vecht en vlucht spier genoemd. De spiergroep die reageert op stress en je leven kan redden als dit nodig is.

De psoas kan geen onderscheid maken tussen ingebeeld en levensbedreigend gevaar. Bij iedere stresssituatie spant de psoas meteen aan. Dus ook in situaties waarbij je wel spanning, maar geen levensbedreigende situatie ervaart. Zoals bijvoorbeeld tijdens een heftige discussie op het werk met je manager of als je na het tanken bij de kassa je portemonnee niet kan vinden. Aangezien het in dit soort stresssituaties ongewenst is om weg te rennen of te vechten, kan de psoas de opgebouwde spanning niet ontladen en houdt deze vast. Wanneer dit soort situaties zich te vaak voordoen, zullen de psoasspieren zich gaan verkorten, met nogal wat gezondheidsklachten tot gevolg. De psoas houdt overigens niet alleen spanning van stress vast. Ook chronisch pijn, verdriet, piekeren of angst kan tot een verkorte psoas leiden. De spier staat ook dan namelijk paraat om je (buik) te beschermen. En wordt daarom ook wel de spier waar emoties worden opgeslagen genoemd.

De psoas is de meest diepliggende spiergroep in je lichaam en bestaat eigenlijk uit 3 verschillende spieren die nauw samenwerken. De psoas spieren zitten aan de linker- en rechterkant van je ruggengraat vast. Ter hoogte van je onderste ribben tot aan de bovenkant van je dijbeen. Het is de enige spiergroep die het onder- en bovenlichaam met elkaar verbindt. De psoas trekt je benen op om te kunnen lopen en zorgt ervoor dat je bovenlijf naar voren kan buigen. Je nieren liggen tegen je psoas aan en je blaas, ingewanden en reproductieorganen liggen voor de psoas.

In wezen is het een soepele en dynamische spier. Wanneer je psoas op normale lengte is, ongeveer 40 cm, stimuleert deze spier je ingewanden en wordt je wervelkolom erdoor gemasseerd. De psoas heeft hierdoor invloed op je flexibiliteit, balans, core-stabiliteit, sterkte van je bekkenbodem. Ook zorgt de spier voor de doorbloeding in je benen en buikorganen. De psoasspier op de juiste lengte bevordert daarnaast gevoelens van genot, comfort en behaaglijkheid.

De psoas kan niet alleen door emotionele redenen zoals stress verkorten maar ook door fysieke redenen. De psoas verkort namelijk ook wanneer het bekken naar voren staat gekanteld, terwijl de heupen gebogen zijn. Bijvoorbeeld door op hoge hakken lopen of te zitten met een gebogen bovenrug. Maar ook door veelvuldig buikspieroefeningen zoals sit-ups te doen, zal de psoas zich verkorten.

Een verkorte psoas veroorzaakt een holle rug, de spier trekt namelijk aan de wervelkolom. Ook moeten de omliggende spieren in de onderrug, het bekkenbodem en het middenrif harder werken om het lichaam in evenwicht te houden. Een verkorte psoas kan uiteenlopende klachten veroorzaken, zoals lage rugklachten, een gekanteld bekken, rotatieverschillen in de wervelkolom pijn in de lies, buik, heup of zelfs de knie. Ook kan het zorgen voor overcompensatie van een aantal andere spieren zoals de bil-, buik-, heup-, lage rugspieren of hamstrings. Vanwege zijn ligging kan de psoas ook mede-verantwoordelijk zijn voor darm-, menstruatie-. ademhalingsklachten, spijsverteringsĀ­problemen en een chronisch ervaren van innerlijke onrust of angst.

Wanneer je psoas zo verkort is dat deze gezondheidsklachten oplevert, is het logisch dat je de spier zo snel mogelijk weer op originele lengte wilt brengen door deze te gaan stretchen. Echter de psoasspier is vanwege zijn ligging lastig te rekken en kan zich zelfs nog meer verkorten door de fysieke spanning die het rekken en strekken met zich mee brengt. Als de psoas verkort is vanwege fysieke oorzaken pak die dan aan. Ga op minder hoge hakken lopen, goed achter je bureau zitten met lege kontzakken en een rechte rug. Wanneer de oorzaak stress is, hoe lastig ook, ga stress detoxen. Verder is het belangrijk eerst ontspanningsoefeningen voor de psoas te doen. Vervolgens kan je langzaam aan het rekken van de spier beginnen.

In het volgende blog vind je onstspanningsoefeningen voor de psoas. In het daaropvolgende blog kan je oefeningen vinden die je psoas kunnen oprekken.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.