relax en digesten door simpele aandacht

Ik tik dit stukje terwijl ik nog in Indonesië op surftrip ben. Het is vroeg, dus koel en eigenlijk het enige tijdstip dat het fijn is om buiten te zitten. Ik voel me tevreden. Totdat mijn computer aangeeft dat de batterij bijna leeg is. Hoe kan dat nou denk ik geïrriteerd, dat K ding ook, zit ik net zo lekker buiten. “Wie heeft die computer niet opgeladen!”(ik) en “welk guesthouse plaatst er buiten nou geen stopcontacten urggh. Nu moet ik binnen zitten, terwijl ik net zo lekker buiten zat te tikken”. “Weg fijn gevoel, zie je wel…..” mopper ik nog even door terwijl ik gestrest binnen ga zitten.

En terwijl ik binnen zit, realiseer ik mij opeens dat ik vogeltjes aan de andere kant van de kamer door het openstaande raam hoor fluiten. Vogeltjes die ik normaal niet hoor, omdat ik nooit binnen met het raam open zit. Ook wordt ik mij er opeens van bewust dat het in de kamer aangenaam koeler is dan buiten en er geen storende vliegen rond vliegen. Ik voel mij langzaam aan ontspannen en vind het binnen werken plots toch best aangenaam. Niet zo aangenaam als buiten zitten in de ochtend, maar wel 10 keer aangenamer dan ik dacht en zo’n 100 keer aangenamer dan toen ik nog mopperde. En dat door gewoon mijn zintuigen hun werk te laten doen i.p.v op mijn emotie te focussen.

Over je zintuigen meer inzetten tijdens dagelijkse handelingen had ik tijdens mijn zoektocht voor informatie over chronische stress een paar dagen eerder een artikel gelezen. Het stukje ging over de voordelen om je handelingen met volle aandacht te doen. Ik vond het verhaal toen een beetje zweverig, maar wat ik deze ochtend ervaarde is blijkbaar waar het omgaat. Mijn relax/digest systeem kan automatisch aangaan door met mijn aandacht erbij te zijn. En dat geldt dus voor iedereen. Bizar.

Probeer het maar eens een keer als je in de auto in de file of in de verkeerde rij van de supermarkt staat. Je kan je ongeduld en onrust benoemen, maar ga er bewust niet in op. Adem dan een keer in en uit. Kijk vervolgens eens om je heen, wat zie je, wat hoor je. Je hebt toch niks beters te doen op dit moment. Misschien zie of hoor je wel iets grappigs of iets moois. Of niet. Neem ook even de tijd om te voelen of er ergens spanning in je lijf zit en als dat zo is probeer je spieren bewust wat te ontspannen. Als je muziek hebt aanstaan, luister dan met al je aandacht naar de muziek.

Is dit lastiger dan gedacht? Of je wilt meer handige tips over je relax/digest systeem aanzetten tijdens alledaagse handelingen? Houd dan gewoon de volgende blogs in de gaten. Het volgende blog gaat trouwens over het verschil tussen oververmoeidheid, stress, burn-out overspannen en depressie. Als je liever gelijk actie neemt, kan je via what’s app of sms contact opnemen, dan bel ik terug om te bespreken of ik iets voor je kan betekenen, 06 37558966

 

 

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.