Chronische stress

Waarom je op een gegeven moment geen superman meer bent.

Een beetje stress is prima. Voor een gezond, energiek leven wordt het in een onderzoek van de Stanfort Universiteit (2011) zelfs onmisbaar genoemd. Het schijnt dat mensen die zich nooit zorgen maken op jongere leeftijd kunnen sterven, omdat ze de risico’s in het leven onderschatten en over het algemeen in hun relaxtheid minder goede, zelfs dodelijke, beslissingen nemen. Maar voordat je jezelf op de schouder klopt dat het een slimme keuze is niks aan je chronische stress te doen: chronische stress ervaren is niet alleen onprettig, het kan ook gevaarlijk kan zijn. Hoe? dat lees je in dit blog

Ons vecht/vlucht systeem is, zoals in een eerder blog beschreven, ontworpen om met tussen pozen voluit aan te gaan tijdens een levensbedreigende situatie waarin we lichamelijk worden bedreigd. Bijvoorbeeld wanneer je een ijsbeer tegen komt. Deze kortdurende acute stress, is niet slecht voor je lichaam. Het is gezond, het houdt je levend.

Tegenwoordig hebben we echter meer stress van langdurige psychische bedreigingen, zoals grote veranderingen in ons leven en onzekerheid over de toekomst, dan van een kortdurende fysieke bedreiging als een ijsbeer. Desondanks werkt ons vlecht/vlucht systeem nog precies hetzelfde. Wanneer de bedreiging langer aanhoudt, zoals bij intense problemen op het werk, tijdens ziekte of in een relatie, blijft je lijf al die tijd in opperste paraatheid. zodat je indien nodig, direct voor die ” ijsbeer” kunt vluchten. Het vecht/vlucht systeem gaat bij chronische stress helaas tegen je werken en wordt van een levensreddend, een ongezond systeem. Je pakt bijvoorbeeld iedere voorbij waaiende verkoudheid op, krijgt ontsteking op ontsteking die met antibiotica maar niet weg lijkt te gaan, hebt onverklaarbare maagproblemen, kan je nog maar slecht ontspannen en concentreren (laat staan slapen) je voelt hoge spierspanning en/of chronische hoofdpijn.

Ik heb lang niet begrepen waarom ons lijf bij chronische stress zo tegen ons werkt. Het leek mij zo onlogisch. In tijden van (langdurige) stress heb je juist een goed functionerend lijf nodig, om de aanhoudende stress met een goed functionerend lijf het hoofd te bieden. Maar de verklaring waarom je lijf niet mee te lijken werken tijdens chronische stress is eigenlijk best simpel.

Immuunsysteem
Je immuunsysteem wordt zwakker, omdat je lijf in de chronische vecht/vlucht stand meer gefocust is op de gevaren buiten je lijf. Alle energie van je lijf is extern gericht en de je witte bloedcellen -die je beschermen tegen bacteriën, virussen, kankercellen, schimmels en andere kwaadwillende micro organisme- hebben geen energie meer om hun werk te doen. Zoals het onderhoud, het versterken of het genezen van je lichaam.

Zere spieren, nekklachten en spanningshoofdpijn
Door chronische stress blijven je spieren te lang op spanning staan. Zuurstof kan hierdoor niet meer goed naar de spieren worden aangevoerd en de afvalstoffen kunnen niet meer goed worden afgevoerd. Dit resulteert vaak in spierpijn in de schouders en nek en veroorzaakt vaak spanningshoofdpijn.

Maagpijn
Als je tijdens stressvolle periodes maagproblemen ervaart, worden deze waarschijnlijk veroorzaakt doordat het bloed dat nodig is om voedsel te verteren onvoldoende in de organen aanwezig is, aangezien het in stressvolle situaties naar de ledematen en het brein wordt gepompt. Klachten als boeren, winden laten, maagzuur, buikpijn, diarree of juist constipatie zijn daar het gevolg van.

Concentratievermogen
De energietoevoer naar het geheugencentrum van je hersenen daalt tijdens chronische stress. Het resultaat is dat je geheugen en concentratievermogen minder goed wordt. Je kunt niet meer zo goed nadenken als je voorheen kon. Je gaat bovendien minder rationeel en oppervlakkiger denken.

Slecht slapen
Je adrenaline houdt je wakker en zorgt ervoor dat je wakker blijft ook al ben je nog zo moe. Je piekert, of je slaapt wel in, maar je slaapt heel onrustig waardoor je ’s nachts wakker wordt en niet meer kunt verder slapen.

Hartaanval en herseninfarct
Doordat je bloed tijdens stressvolle situaties dikker is dan gewoonlijk –in geval van verwonding wil je niet zo snel doodbloeden- loop je meer risico op aderverkalking: een voorbode voor een hartaanval of herseninfarct. Het verhoogde bloedsuiker, bloeddruk en cholesterol, allemaal nodig om in de vlucht/vecht stand optimaal te functioneren, zijn voor langere periodes niet bevorderlijk voor een gezond hart. Waardoor je gevoelig kan worden voor een hartziektes.

Het is schrijnend dat onze vecht/vlucht reactie op een levensgevaarlijke situatie juist bedoelt is om te overleven, maar uiteindelijk voor gezondheidsproblemen zorgt en zelfs een vroegere dood kan betekenen, wanneer het te lang aanstaat. Nog schrijnender is dat (vele) mensen denken dat de genoemde lichamelijke klachten onoverkomelijk zijn, dat het bij het hedendaagse hectische leven hoort. Maar als je de eerste waarschuwingssymptomen zoals stijve schouders, zwakke maag, hoofdpijn, gespannen spieren en of slechte concentratie negeert, dan zal de ijsbeer je vroeger of later alsnog te grazen nemen. Inderdaad via je gezondheid. Gebruik deze verschijnselen dus als een waarschuwing om de chronische stressverschijnselen te verminderen, of zelfs te voorkomen.

Chronische stress verminderen of zelfs voorkomen klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, zelfs als je regelmatig dingen met aandacht doet, je ademhaling reguleert, af en toe mediteert en regelmatig aan yoga doet. Ik heb vandaag het boek “Leef als een beest” gekocht, een boek over hoe je stress je leven uit krijgt, door je meer als een dier te gaan gedragen. Ik houd jullie op de hoogte!  Tot mijn volgende blog verschijnt, nog even een tip die iemand mij laatst gaf. Als je (extra) stress voelt opkomen, loop dan even weg. Bij voorkeur de deur uit en ga in een flink tempo wandelen. Je lichaam wil vluchten, dus vlucht is het motto. Het schijnt dat je na het wandelingetje minder gestrest zal zijn. Ik ga het toepassen, ik ben benieuwd. Ook of het voor jou gaat werken!

Mocht je last van stress hebben en wil je er meer over lezen, check dan de andere blogs in deze serie stress detox weken. Als je liever gelijk actie neemt, kan je via what’s app of sms contact opnemen, dan bel ik terug om te bespreken of ik iets voor je kan betekenen, 06 37558966

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.