40+ vrouwen, pre-overgang en stress

Het vrouwelijke hormoon oestrogeen beschermt extra tegen stress. Dankzij dit hormoon kunnen vrouwen over het algemeen relatief goed functioneren tijdens periodes met chronische stress. Echter wanneer je als vrouw de pre-overgang bereikt, gemiddeld rond de leeftijd van 40-45+, neemt de productie van je oestrogeen af en worden stress gerelateerde klachten, zoals prikkelbaarheid, pijnlijke spieren, hoofdpijn of lusteloosheid al bij een lager stressniveau voelbaar. Het op deze leeftijd opeens minder stress bestendig zijn dan je gewend bent, kan op zich nog meer stress opleveren. Waardoor je jezelf gaat afvragen wat er toch met je aan de hand is.

Veel vrouwen hebben het vaak niet door wanneer ze in de pre-overgang zitten. Verschijnselen die hierbij horen zoals stemmingswisselingen, depressie, slapeloosheid, hoofdpijn, vergeetachtigheid, meer moeite hebben met concentreren en minder energie hebben, worden door vrouwen niet direct gekoppeld aan een mogelijke pre-overgang. Ze realiseren zich alleen dat ze opeens niet meer zichzelf zijn, wat weer tot extra stressklachten kan leiden.

Door de verandering van de hormoonhuishouding tijdens de pre-overgang kan je als vrouw dus niet alleen meer stress dan voorheen ervaren vanwege het plotselinge gebrek aan oestrogeen. Je kan daarnaast nog eens extra stress ervaren omdat je de veranderingen die hierbij horen niet (her)kent. Het is belangrijk je te realiseren dat de fysieke, mentale en emotionele veranderingen tijdens de pre-overgang een natuurlijke, leeftijdsgebonden oorzaak hebben en je waarschijnlijk niet lijdt aan dementie, reuma of hysterie.

Echter het is goed je te realiseren dat symptomen van de overgang op symptomen van een te snel of langzaam werkende schildklier lijken. Ook osteoporose, hart- en vaatziekten en diabetes kunnen bijvoorbeeld een gevolg zijn van een daling van je vrouwelijke hormonen. Soms worden klachten die hiermee gepaard gaan door de arts als overgangsklachten bestempeld, terwijl de oplossing niet ligt in wachten tot de pre-overgang voorbij is. Wanneer je de klachten niet vertrouwd of de pre-overgangsklachten als belemmerend voor je dagelijks leven ervaart, dan kan je huisarts je verder helpen. Of als je liever naar een specialist gaat, kan je bijvoorbeeld naar de Vrouwenpoli Boxmeer.

Verder is het belangrijk regelmatig je relax/digest systeem aan te spreken, om je relaxter te voelen en de aanmaak van je stress hormoon cortisol te verminderen die je vecht/vluchtsysteem paraat houdt. Dit omdat het stress hormoon cortisol er voor zorgt dat de klachten die samenhangen met de overgang kunnen toenemen. Je bijnieren geven namelijk tijdens chronische stress voorrang aan het aanmaken van cortisol in plaats van oestrogeen of progesteron. Met eventuele bijnieruitputting tot gevolg.

Het volgende blog gaat over dat het lastig is stress en pre-overgangsklachten van elkaar te onderscheiden. Hierdoor is de kans aanwezig dat je antidepressiva krijgt voorgeschreven in plaats van een oplossing voor de pre-overgang. Mocht je meer over stress willen lezen, dit is de link naar de blogs over stress detoxen. Als je liever gelijk actie tegen stress neemt, kan je via what’s app of sms contact opnemen, dan bel ik  terug om te bespreken of ik iets voor je kan betekenen, 06 37558966

 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.